Obecnie w Wielkiej Brytanii istnieje 40 000 zakładów fryzjerskich, barberskich i kosmetycznych. Jednak rejestracja w Rejestrze Dyplomowanych Fryzjerów jest całkowicie dobrowolna w zawodzie fryzjera.

The Hair and Barber Council uważa, że państwowa rejestracja powinna być obowiązkowa, aby zapewnić, że fryzjerzy spełniają wysokie standardy ustanowione przez organ zawodowy. Rejestracja pomaga również zapewnić, że klienci nie otrzymują złych usług. Po przedstawieniu tych obaw posłom, rada wzywa rząd do zmiany prawa dotyczącego rejestracji fryzjerów. W raporcie przeprowadz onym wśród 2000 ankietowanych osób, 70% respondentów stwierdziło, że byliby zaniepokojeni, gdyby ich fryzjer lub barber nie był odpowiednio przeszkolony i wykwalifikowany.

Zanim znalazłam świetnego fryzjera (choć sama nie miałam strasznych doświadczeń), nie byłam zbytnio zachwycona usługami, jakie otrzymywałam. Próbowałam fryzjerów z różnych półek cenowych, różnych marek i salonów, ale nigdy nie czułam, że rozumieją, czego chcę. Bez względu na moje pragnienia, za każdym razem wychodziłam z kilkoma blond pasemkami. Nawet po zapłaceniu większej sumy za wizytę u dyrektora salonu, byłam przekazywana od osoby do osoby i nigdy nie cieszyłam się pobytem w salonie.

Wtedy natrafiłam na Christophera Foxa, który sprawił, że wizyta u fryzjera stała się naprawdę przyjemnym doświadczeniem. Fox jest specjalistą w dziedzinie koloryzacji L'Oréal i posiada własny salon, więc każda wizyta jest prywatna; zawsze obecny jest tylko on i jego asystent (a Ty jesteś jedyną klientką w salonie). Chris zawsze nalega na konsultację i spędza czas na moich wizytach, pytając o moją rutynę. Pyta również o trendy fryzjerskie gwiazd, które mi się podobają, a które nie, oraz o produkty, których używam na co dzień.

Ponieważ ufam mu w kwestii moich włosów, usiadłam z Foxem, aby dowiedzieć się, czego należy szukać u fryzjera.

Zanim wybierzesz odpowiedniego fryzjera to dowiedz się jaką fryzurę chcesz osiągnąć. Sprawdź pomysły na fryzury na https://styl.fm/fryzury/srednie

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz wiedzieć o wyborze odpowiedniego fryzjera.

SZKOLENIE

Fox wyjaśnia: "Poziom 2 kwalifikacji to minimalny standard wymagany do strzyżenia i farbowania włosów bez nadzoru. Trwa to dwa lata. Poziom 3 jest wymagany dla starszego stylisty i trwa rok. Poziom 4 jest bardziej związany z zarządzaniem biznesem i nie musi oznaczać, że dana osoba jest bardziej wykwalifikowana niż fryzjer z poziomem 3". Zapytałem Foxa, czy uważa, że obowiązkowa rejestracja jako fryzjer będzie pozytywnym krokiem naprzód, a on wyjaśnił, że nie jest to coś, czemu się sprzeciwia.

Powiedział, że "jeśli wykonujesz swoją pracę dobrze, nie powinieneś mieć się czym martwić".

Zapytałem również, czy ludzie mają tendencję do złych fryzur lub farbowania, ponieważ starają się zaoszczędzić pieniądze (i dlatego chodzą do budżetowych salonów). Fox wyjaśnił, że spotyka się z wieloma klientami w celu korekty koloru (zazwyczaj jeśli zdecydowali się na dużą zmianę, np. przejście z bardzo jasnych włosów na ciemne), ponieważ koloryzacja poszła nie tak. Podobnie, jeśli próbowali zmienić kolor sami w domu. Wydaje się, że sposób DIY może być w porządku dla kilku pasemek lub lekkiej zmiany koloru, ale nie dla przejścia z czarnego na blond przy użyciu farby box.

CO CZYNI DOBREGO FRYZJERA?

Fox powiedział mi, że dobry fryzjer to "ktoś, kto Cię słucha i poświęca czas na wysłuchanie tego, czego chcesz". Potrzebujesz jednak połączenia dobrego fryzjera i dobrego salonu. Chodzi mi o to, że właściciel salonu (fryzjer lub nie) jest kluczowy, ponieważ to właśnie w ten sposób prowadzony jest salon. Często można znaleźć dobrych fryzjerów, ale biznes musi być skonfigurowany, aby umożliwić czas fryzjerów potrzebują z klientem. Nie można się spieszyć, aby po prostu zdobyć jak najwięcej klientów".

Powiedział mi również, że dobry fryzjer powinien mieć dużą wiedzę na temat produktów i trendów. Nie ma wątpliwości, jak ważne jest wykonanie testu płatkowego. "Jeśli poddajesz się zabiegowi koloryzacji, musisz wcześniej wykonać test płatkowy. Jeśli nie ma o tym mowy, zażądaj tego. Jeśli salon nie przeprowadza testów płatkowych, oznacza to niestety, że nie zależy mu na Twoim dobru. Jest to rzadkie, ale ludzie mogą źle reagować na kolor, więc brak testu płatkowego powinien być czerwoną flagą. Musisz zapytać, jak zdesperowani fryzjerzy muszą być dla biznesu, jeśli są gotowi ryzykować swoje zdrowie i swój biznes przez cięcia na rogach. O wiele lepiej jest poświęcić czas na wykonanie testu płatkowego, nawet jeśli wydaje się to uciążliwe."

ZNACZENIE KONSULTACJI

To jest Twój pierwszy krok do znalezienia dobrego fryzjera - to Twoja szansa na wyczucie wszystkiego. Fox mówi: "Zawsze oferujemy bezpłatną, niezobowiązującą konsultację i co ważne, nie w dniu wizyty. Konsultacja to Twoja szansa na sprawdzenie, czy dany fryzjer rozumie, czego oczekujesz." Zaleca również zarezerwowanie konsultacji z wyprzedzeniem, dzięki czemu wizyta przebiegnie bezproblemowo. Fox ostrzega, że konsultacje tuż przed wizytą kończą się tym, że ludzie "zgadzają się na coś, czego nie chcą, tylko dlatego, że są tam i chcą coś zrobić tego dnia".

Mówi również, że dobry fryzjer będzie również zarządzał Twoimi oczekiwaniami. "Szczególnie w przypadku koloru, jest to proces chemiczny i jest tylko określony czas, w którym można pozostawić kolor na włosach," mówi Fox.

Znaczenie komunikacji podczas konsultacji pozwoli fryzjerowi określić, jak długo potrwa strzyżenie lub koloryzacja. Radzi klientom, jak często będą musieli przychodzić, aby utrzymać fryzurę. "Niektórzy klienci nie zdają sobie sprawy, że to, czego chcą, może oznaczać comiesięczne wizyty. To może zaważyć na ich decyzji," wyjaśnia Fox.

Podczas konsultacji, Fox przygląda się włosom jak analizie technicznej. Bada ich naturalny kolor i głębię, a następnie opracowuje listę kolorów. Fox wyjaśnia: "To jest usługa, za którą płacisz umawiając się na wizytę u specjalisty od koloryzacji. Zwracam również uwagę na szybkość włosów - jak łatwo wchłaniają kolor, elastyczność włosów (jak mocne są wiązania) i procent siwizny, ponieważ to wszystko wpływa na to, jak wyjdzie kolor. Rozmawiam z klientkami na temat koloru ich skóry oraz kolorów i makijażu, które noszą na co dzień. Jest to ważne, aby Twój fryzjer wziął to pod uwagę. Robimy notatki, więc jeśli klientka zdecyduje się umówić na wizytę, wiemy dokładnie, czego użyjemy i ile czasu to zajmie. To jest właśnie ten rodzaj usług, których powinieneś szukać."

POSZUKIWANIE SALONU

Powiedziałam Foxowi, że nie zapytałabym fryzjera o jego kwalifikacje, a on odpowiedział: "Dlaczego nie? Jeśli ktoś ma odpowiednie wykształcenie, nie obrazi się. Możesz zapytać kogoś innego o jego doświadczenie, kiedy dajesz mu pracę, więc dlaczego włosy miałyby być inne? Na koniec dnia, płacisz za usługę i zasługujesz na to, aby była ona dobrze wykonana."

Podczas szukania salonu, Fox mówi: "Zrób swoje badania. Poszukaj kogoś, kto specjalizuje się w tym, czego oczekujesz i jaki jest Twój typ włosów. Jeśli uwielbiasz upinać włosy i chcesz je układać co drugi tydzień, poszukaj kogoś, kto się w tym specjalizuje." Dla tych, którzy chcą konkretnego stylu, takiego jak balayage, Fox podkreśla znaczenie poszukiwania specjalisty w danej dziedzinie.

"Ogólnie rzecz biorąc, rekomendacja jest zawsze dobra, ale jeśli nie, wpisz w Google 'fryzjer', swoją lokalizację i, powiedzmy, 'specjalista od ombré'. Niektóre linki są płatne, więc będą na topie - ale to niekoniecznie oznacza, że są najlepsze. Spójrz na recenzje i zdjęcia; przed i po zdjęciach są idealne. Byłbym ostrożny z kimś, kto mówi, że specjalizuje się w pewnym trendzie, ale wszystkie zdjęcia są z modeli lub celebrytów. Podczas gdy jest to świetne, aby zobaczyć kilka z nich dla inspiracji i wprowadzenia trendu do klientów, dość szybko chciałbym być widząc, że specjalność pokazana na zdjęciu klienta. Zawsze chciałabym zobaczyć włosy prawdziwych ludzi wykonane przez tego fryzjera lub salon. To jest prawdopodobnie najlepszy dowód, chyba że wygląda na mocno edytowane. Robię zdjęcia na tym samym fotelu, w tym samym świetle, więc ludzie mogą zobaczyć, że to ta sama osoba - nie potrzeba wymyślnego oświetlenia."

Fox zaleca również przeglądanie recenzji na temat niektórych salonów fryzjerskich i fryzjerów. "Treatwell to strona z recenzjami fryzjerskimi, którą warto sprawdzić, podobnie jak Trip Advisor, gdy szukasz wakacji. Każdy będzie miał jedną złą recenzję (nie sądzę, że można znaleźć fryzjera, który nie ma), ale szukać ostatnich recenzji, plus zdjęcia. Strona na Facebooku jest również doskonałym miejscem do przeglądania przy wyborze salonu, aby znaleźć opinie i zdjęcia, które mogą nie być zawarte na stronie internetowej salonu" - mówi.

CZY NAJLEPSZY SALON OZNACZA NAJLEPSZEGO FRYZJERA?

"Niekoniecznie," wyjaśnia Fox. "Tylko dlatego, że znajduje się w centrum miasta, nie musi oznaczać, że jest dobry. Dobrym wskaźnikiem jest przyjrzenie się markom używanym w salonie. Na przykład, w moim salonie używam Caviar Haircare i Olaplex. Duże marki nie będą po prostu wprowadzać swoich produktów do każdego salonu -przeprowadzają swoje badania na temat fryzjera, a także nalegają, abyś przeszedł z nimi szkolenie, abyś wiedział, jak podawać i polecać dany produkt."

STRZEŻ SIĘ WIZERUNKU W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Fox wyjaśnia, że wzrost mediów społecznościowych może być zwodniczy dla niektórych. "Chociaż może to być genialne dla inspiracji, oznacza to, że ludzie widzą obrazy, które są mocno edytowane", mówi."Otrzymałem od różnych klientów to samo zdjęcie modelki, za każdym razem z innymi, jaskrawo zabarwionymi włosami, które zostały zmienione przez Photoshopa. Świetnie jest przynosić inspirujące zdjęcia, ale trzeba mieć świadomość, że choć możemy czerpać z nich inspirację, to nie jest to to, jak dana osoba wygląda w prawdziwym życiu. Nawet jeśli zdjęcie nie jest edytowane, oświetlenie jest ogromnym czynnikiem i często w postach w mediach społecznościowych, ściany (na przykład jasne białe ściany mogą odbijać światło) lub reflektory używane przez fotografów mogą sprawić, że włosy wyglądają na super błyszczące lub mają wyjątkowy kolor na zdjęciu. I znów, nie jest to to, co widzi ludzkie oko" - wyjaśnia Fox.

"Widzę również wiele postów w mediach społecznościowych, które są w rzeczywistości reklamami przedłużania włosów. W przypadku wielu zdjęć wysyłanych do mnie z Pinteresta, muszę uświadamiać klientom, że link prowadzi do strony poświęconej przedłużaniu włosów, ponieważ często nie jest to tak jasne. Wiele zdjęć włosów również nie ujawnia informacji o użyciu klipsów do przedłużania włosów. To znów daje klientkom nierealistyczne oczekiwania co do tego, co mogą osiągnąć" - ostrzega Fox.

Kolejną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę jest pochodzenie zdjęcia. " Wiele zdjęć włosów wykorzystywanych jako inspiracja pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Obowiązują tam zupełnie inne prawa i przepisy dotyczące kolorów niż w UE. Nawet w przypadku tej samej marki, tubka koloru ze Stanów Zjednoczonych będzie inna niż ta sama marka w Wielkiej Brytanii. Poziom PPD (parafenylenodiaminy używanej do farbowania włosów) jest tutaj znacznie niższy. Jeśli więc zobaczysz zdjęcie, na którym włosy były czarne, a zmieniły się na blond, jak u Kim Kardashian - to może być tego przyczyną" - mówi Fox.

NIE SPIESZ SIĘ

"Idealnie byłoby zarezerwować wizytę u fryzjera - szczególnie w przypadku koloru - tylko wtedy, gdy masz czas, aby spędzić go w salonie, nie mając innych zobowiązań w krótkim czasie", mówi Fox. "Podczas gdy wiemy o czasie, jaki zajmie, nigdy nie możesz zagwarantować. Nie chcesz martwić się o czas i nie chcesz, aby Twój fryzjer wpadł w panikę i się spieszył. To właśnie wtedy popełniane są błędy. Spraw, aby podróż była przyjemnym i relaksującym doświadczeniem".

CENY

Fox mówi, że konsultacja "zapewni, że nie będzie rozczarowania rezultatem. Mówimy również klientowi, ile dokładnie będzie kosztował w dniu spotkania."Następnie pytam Chrisa, czy brak znajomości ceny może być dla niego sygnałem. Wyjaśnia, że fryzjerzy powinni przedstawić swój standardowy cennik i powinni być w stanie dać Ci wyobrażenie o kosztach podczas konsultacji.

Mówi mi: "Jeśli pójdziesz do specjalisty od koloryzacji, prawdopodobnie będziesz miała dodatkowe usługi, których nie miałaś okazji wykonać w innym salonie." Fox mówi mi, że fryzjerzy powinni pobierać opłaty w zależności od tego, ile czasu i produktu będą potrzebować. Twierdzi, że klienci często płacą "aby dostać dokładnie to, czego chcą, zamiast płacić wielokrotnie mniej, ale nigdy nie być zadowolonym z rezultatu".

"Pobieram opłaty w oparciu o moje doświadczenie, produkty, których używam i salon. Będziesz płacić więcej w Londynie ze względu na koszty czynszu do salonu. To jest po prostu sposób, w jaki to jest w tej chwili. Będziesz płacić więcej za doświadczenie specjalisty koloru. Jeśli chcesz tylko proste przycięcie i uporządkowanie lub kilka pasemek, powinno być w porządku, aby przejść z mniej wykwalifikowanych stylistów po dobrej konsultacji. Jeśli jednak w przeszłości miałaś problemy z włosami i nigdy nie wychodziły one tak, jak byś chciała, warto zapłacić więcej za wizytę u specjalisty od koloryzacji, niż ciągle płacić średnie ceny i za każdym razem być rozczarowaną" - mówi Fox. Zapytałam go również o salony, w których ceny uzależnione są od doświadczenia, a on wyjaśnia, że może to być dobry sposób. Oznacza to, że rezerwacja u młodszego stylisty za średnią cenę może być tańsza, ale zawsze upewnij się, że w pobliżu jest ktoś bardziej doświadczony, od kogo będziesz mógł uzyskać pomoc, jeśli coś pójdzie nie tak.

"Nawet jeśli wspomniałam, że w dobrym salonie używa się produktów premium", mówi Fox, "nie daj się przekonać, że oczekują od Ciebie wydania fortuny na produkty. Pomyśl: 'Nawet jeśli nie zamierzam kupować tych produktów, czy nie byłoby cudownie, gdyby zostały one użyte na moich włosach podczas zabiegu? To daje ludziom szansę na zastanowienie się nad tym, co powiedziałam, a także eliminuje wszelkie zakłopotanie. Możesz zrezygnować z wizyty - nie masz obowiązku rezerwowania terminu. Zawsze możesz zadzwonić do fryzjera i powiedzieć: "Zastanawiałam się i chciałabym koloryzację, ale bez Olaplexu", co może obniżyć koszty.

Nawet przy zróżnicowanych kosztach, Fox zdaje sobie sprawę, że nie wszyscy klienci mogą sobie pozwolić na częste wizyty u fryzjera. Mówi:"Doceniam to, że nie każdy może sobie pozwolić na wydawanie pieniędzy na swoje włosy". Zauważa, że "100 funtów dla jednej osoby oznacza coś innego niż 100 funtów dla innej. Z drugiej strony, włosy są jedynym elementem mody, którego nigdy nie zdejmujesz - nosisz je codziennie. Możesz kupić najdroższą sukienkę, ale jeśli Twoje włosy nie będą wyglądały dobrze, Twój wygląd może zostać zrujnowany. Ludzie chętnie wydadzą pieniądze na wieczorne wyjście lub drogie perfumy, ale nie na pielęgnację włosów. A przecież są one tak centralnym elementem i jedną z pierwszych rzeczy, na które ludzie zwracają uwagę."

CO Z MODELOWANIEM WŁOSÓW?

W tej kwestii Fox mówi: "Każdy musi się uczyć, więc zawsze będzie zapotrzebowanie na modelki włosów. Plus edukatorzy będą tam, aby przejrzeć pracę stażysty. Powinnaś jednak przejść test poprawkowy i poprosić jednego z edukatorów o ocenę Twoich włosów. Kluczową rzeczą w modelowaniu włosów jest to, że powinni oni konkretnie poprosić o określony typ koloru lub długości włosów. Na przykład, średni brąz, który chce być ciemniejszy. Wybierz się tylko wtedy, gdy pasujesz do opisu. Muszą nauczyć się konkretnej umiejętności w konkretnym czasie, więc niestety nie jest to szansa na uzyskanie dowolnego wyglądu, który chcesz. Nie masz też takiego powrotu, jaki masz jako płacący klient, jeśli coś ci się nie spodoba - jest to więc niewielkie ryzyko."

CO ZROBIĆ, JEŚLI JESTEŚ NIEZADOWOLONA ZE SWOJEGO CIĘCIA LUB KOLORU?

Fox mówi, że najlepszą rzeczą jaką można zrobić (choć może się to wydawać niezręczne) jest "wyjaśnienie tego fryzjerowi w dniu wizyty. Wtedy będzie on mógł sprawdzić, co można zrobić. Ponownie, jest to kwestia dobrej konsultacji. Jeśli dobrze przeprowadzisz konsultację, nie powinno się to zdarzyć. Jednakże, oczywiście, możesz wykonać koloryzację lub cięcie i może ono wyjść dokładnie tak, jak sobie zaplanowałeś, ale klientowi po prostu nie będzie się podobać. Twierdzę, że po koloryzacji włosy potrzebują około dwóch tygodni, aby odpocząć. Dodatkowo, jeśli jest to drastyczna zmiana, może się zdarzyć, że trzeba się do niej przyzwyczaić. Jest to bardzo rzadkie, ale jeśli kolor nie wyszedł tak, jak oczekiwaliśmy, ponieważ zrobiłam coś źle pod względem technicznym, oczywiście naprawię to bezpłatnie. Tak powinno być w przypadku każdego fryzjera oferującego swoje usługi."